Spelregels en veelgestelde vragen

  • Dat kan u eenvoudig online. De agenda is rechtstreeks gekoppeld aan uw elektronische identiteitskaart. U moet letterlijk al uw voor- én achternamen (inclusief speciale tekens) invullen of u krijgt de melding dat u niet gekend bent in ons bestand. Niet gevreesd: ons secretariaat is steeds telefonisch bereikbaar om u hierbij te helpen mocht het niet lukken.

  • Voor niet-dringende problemen boekt u best ruim een week op voorhand uw afspraak in. Heeft u toch sneller een afspraak nodig? Open de agenda dan stipt om 19u want op dat moment verschijnen er nog enkele afspraken de daaropvolgende werkdag. Lukt dit ook niet? Bel dan tussen 8u en 10u om te bekijken of er nog iets mogelijk is.

  • Als u niet op tijd komt, dan zal elke patiënt na u langer moeten wachten. Daarom vragen we u uitdrukkelijk om enkele minuten voor uw afspraak al plaats te nemen in de wachtzaal.

    Onze job zit echter ook vol verrassingen. Soms komt er een noodgeval de wachtzaal binnengewandeld. Dan zal u helaas even moeten wachten.

    Kortom: u wacht op de arts, niet andersom.

  • Juridisch gezien moet uw ziekte ‘geattesteerd’ worden door een arts, zodat dit gewettigd kan worden bij de werkgever. Een achterhaald systeem, maar helaas nog steeds een realiteit.

    U moet de 1e dag van uw ziekte een arts contacteren (tenzij anders overeengekomen met de werkgever) en die zal het nodige doen. Tijdens het weekend contacteert u de wachtdienst. U kan dus bijvoorbeeld niet pas op maandag een attest vragen voor tijdens het weekend: dit zal niet worden afgeleverd want dit is strafbaar.

    Uw arts maakt een persoonlijke inschatting over het aantal dagen ziekte. Daar artsen geen helderzienden zijn, kan het voorkomen dat u langer of korter arbeidsongeschikt zal zijn. U kan steeds vroeger terugkeren naar uw werk, u hoeft de voorgeschreven dagen niet uit te zitten.

    Door de jaren heen werden er ettelijke ‘speciale’ afwezigheidsattesten opgesteld. Als uw attest zichtbaar is in onze software (Medex, Onderwijs Vlaanden), dan kan u het krijgen. Alle andere attesten (en het zijn er veel) worden geweigerd: u mag de bevoegde instantie rechtstreeks met ons laten mailen en dan lossen we het voor u op.

  • Wij reserveren een kwartier per consultatie. Als u meerdere klachten wil bespreken dan vragen we u ook om meerdere consultaties te plannen. Dit geldt ook voor ingewikkelde problemen die meer tijd vereisen.

  • Regelmatig krijgen we de vraag naar een ‘algemeen bloedonderzoek’ om alles te testen bij doorgaans volstrekt gezonde patiënten zonder klachten.

    We willen benadrukken dat wij onderzoeken uitvoeren wanneer ze medisch noodzakelijk zijn, gebaseerd op uw specifieke klachten en medische geschiedenis. Dus niet ad random ‘om te zien of alles in orde is’.

    Dit beleid zorgt ervoor dat we gericht en effectief te werk gaan, en voorkomt onnodige onrust en kosten. Uw gezondheid staat bij ons voorop, en we adviseren u graag over welke preventieve maatregelen en onderzoeken in uw situatie het meest zinvol zijn.

    Dit geldt ook voor de FidLab analyses die zeer populair blijken: deze manier van werken (in bulk testen aanvragen die grotendeels niet terugbetaald worden) strookt niet met die van ons, dus wij kunnen u daar helaas niet mee verder helpen.

  • Huisbezoeken worden enkel in zeer uitzonderlijke gevallen uitgevoerd: een degelijk klinisch onderzoek kan enkel uitgevoerd worden in optimale omstandigheden op de praktijk.

    Onze artsen verliezen enorm veel kostbare tijd met de verplaatsing heen en terug, daarom hanteren we een maximale afstand van 1 kilometer.

    Neem telefonisch contact op voor 10u met het secretariaat om de mogelijkheden te bespreken.

  • We raden u aan om een arts te kiezen waar u zich goed bij voelt. Alle onze artsen werken met een gecentraliseerd Elektronisch Patiëntendossier (EPD), dus het staat u volledig vrij om verschillende artsen te consulteren. Het zal u nooit kwalijk genomen worden als u wisselt van arts.

    Voor complexe of chronische problemen raden we u wel aan om één hoofdarts te kiezen, zodat één zorgverlener het overzicht kan bewaren.

    In acute gevallen zal het niet altijd mogelijk zijn om uw arts naar keuze te kunnen boeken.

  • U kan de artsen steeds telefonisch bereiken tussen 12u en 12u30 tijdens het belmoment.

  • U krijgt alle nodige documenten mee tijdens de consultatie. Toch iets vergeten te vragen? E-mails zijn helaas géén veilige optie: zonder authenticatie en encryptie bestaat het risico dat ze onderschept worden en dat iemand uw gegevens buit maakt.

    Daarom pleiten wij voor het gebruik van het Helena platform: een beveiligde manier om rechtstreeks documenten te ontvangen van uw arts vanuit uw patiëntendossier. U kan eenvoudig inloggen via ITSME. Mocht dit toch niet lukken dan kan u steeds uw documenten afhalen aan het secretariaat na vertoon van een identificatiemiddel.